Saturday , 22 September 2018
Home / featured / Αρχαιολογικά μυστήρια και Μεσαιωνικές αόρατες πόλεις στην Φθιώτιδα!!!

Αρχαιολογικά μυστήρια και Μεσαιωνικές αόρατες πόλεις στην Φθιώτιδα!!!

ipotes03Στη Φθιώτιδα φαίνεται πως οι ιστορικοί της τόποι, οι αρχαίες πόλεις και τα ιερά της διαθέτουν ένα ταλέντο ιδιαίτερο. Να εξαφανίζονται. Να γνωρίζουμε πολλά γι’αυτούς εκτός από το κυριότερο: Που ακριβώς βρίσκονται! Κι αν για τις Ομηρικές Φθία και Ελλάδα ή την Ανθήλη των κλασσικών χρόνων υπάρχει η αιτιολογία της μεγάλης χρονικής απόστασης από το σήμερα και η ελλιπής γραμματεία, για κάποιες από τις μεσαιωνικές πόλεις της περιοχής ο τρόπος που εξαφανίστηκαν χωρίς ίχνη παραμένει μυστήριο.

Σημαντικότερη ίσως η Ραβέννικα. Ο Ισπανοεβραίος περιηγητής – ραβίνος Ιωσήφ της Τουδέλας, στο οδοιπορικό του στα χρόνια 1159 – 1173 την περιγράφει ως πόλη απέχουσα μια μέρα από τη Λαμία. Μεταξύ των κατοίκων της καταγράφει κι εκατό Εβραίους. Η πόλη αναφέρεται τον 13ο αιώνα σε επιστολές των Παπών Ιννοκέντιου του Γ΄ (αναφέρει “castrum de Situn super Ravenica” ήτοι “το κάστρο Ζητούνιον πάνω από τη Ραβέννικα”) και του Ονωρίου του Γ΄ όπου πολλές φορές αναφέρεται ως ανήκουσα στην επισκοπή Ζητουνίου.

Μεγάλες δόξες γνωρίζει η Ραβέννικα στα 1209 και 1210 (μ.Χ.), οπότε συγκαλούνται εδώ δύο συγκεντρώσεις των Φράγκων ευγενών, ηγεμόνων και ανωτάτων κληρικών που διοικούσαν τη Φραγκοκρατούμενη Ελλάδα υπό την εποπτεία του Αυτοκράτορα Ερρίκου. Η Ραβεννίκη και το γειτονικό Ζητούνι είχαν παραχωρηθεί στους Ναΐτες Ιππότες. Θέμα είναι ο οριστικός διαμοιρασμός των Ελληνικών κτήσεων και τα δικαιώματα κι οι υποχρεώσεις του Λατινικού κλήρου στις ορθόδοξες γαίες. Οι δύο αυτές συνάξεις θα πρόσφεραν λαμπρό θέαμα στους κατοίκους της περιοχής. Μπορούμε να φανταστούμε τους ιππότες με τις λαμπρές τους πανοπλίες, τις γιορτές και τις κονταρομαχίες καθώς και το πολύχρωμο ετερόκλητο πλήθος από εμπόρους και πόρνες που είναι οι συνήθεις ακόλουθοι τέτοιων στρατευμάτων.

Έκτοτε σιωπή. Κανείς δεν ξέρει την τύχη και την ακριβή θέση της μεσαιωνικής πολιτείας. Έχουν προταθεί ως υποψήφιες η παραλιακή Αγ. Μαρίνα, το χωριό Αυλάκι, η περιοχή των Θερμοπυλών, η περιοχή Ρεβένια έξω από τη Λαμία λόγω ομοιότητας του ονόματος…. Το σίγουρο είναι πως πέρασε στο θρύλο. Αλλά μόνο στο θρύλο των ιστορικών και αρχαιολατρών, ο απλός κόσμος δεν θυμάται καν το όνομά της.

Άλλη από τις χαμένες πόλεις είναι οι Μαρμαριτσάνοι ή Μαρμαριτζιάνοι. Ξέρουμε μόνο γι’ αυτήν ότι ήταν έδρα επισκόπου κατά τον 13ο αιώνα που υπαγόταν στην Μητρόπολη Νέων Πατρών (Υπάτης). Από γραπτές πηγές αναφέρεται ότι ο Αυτοκράτορας Ανδρόνικος ο Β΄ο Παλαιολόγος σκέφτηκε το ενδεχόμενο να αναθέσει τον Πατριαρχικό θρόνο της Κωνσταντινούπολης στον επίσκοπο Μαρμαριτζίων στα 1303.Πέραν τούτων ουδέν… Ο οικισμός παύει να αναφέρεται οπουδήποτε και μόνο υποθέσεις υπάρχουν για την πιθανή του θέση, η οποία θα πρέπει ν’ αναζητηθεί σε σχετιζόμενη με την Υπάτη περιοχή.

Τελευταία από τις πόλεις – φαντάσματα ένας οθωμανικός κι όχι μεσαιωνικός οικισμός. Ιδρύθηκε από την Οθωμανική διοίκηση, και ήταν από τις σημαντικότερες πόλεις στη Ρούμελη σε όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας. Κατοικήθηκε αμιγώς από μουσουλμάνους και το όνομα αυτού Εσσέδ Αμπάτ. Μην τον ψάξετε με το όνομα αυτό, γνωστός είναι με το ελληνικό του όνομα ήτοι Τουρκοχώρι.

Ιδρύθηκε στην κοιλάδα του Βοιωτικού Κηφισού στην περιοχή των σημερινών κωμοπόλεων Ελάτεια – Αμφίκλεια. Λόγω της εξόχως στρατηγικής θέσης του, έλεγχε τον κυριότερο οδικό άξονα Βορρά – Νότου της Ανατολικής Ελλάδας, απολαμβάνοντας και τα οικονομικά πλεονεκτήματα που απορρέουν από την εμπορική του σημασία. Οι μαρτυρίες που έχουμε για την ιστορική του πορεία είναι αποσπασματικές και προέρχονται από τα αρχεία της Βενετίας, είναι όμως αρκετές για να μας δώσουν το μέγεθος της ακμής και της σπουδαιότητάς του.

Κατά τον απελευθερωτικό αγώνα του 1821 οι κάτοικοι του Τουρκοχωρίου φαίνεται ότι σφαγιάστηκαν μαζί με αυτούς της Μενδενίτσας από τους Έλληνες επαναστάτες. Εκτοτε ο οικισμός φθίνει με ρυθμούς δραματικούς για να ερημώσει εντελώς πριν τα μέσα του 19ου αιώνα. Οι Έλληνες της περιοχής ποτέ δεν κατοίκησαν τα έρημα σπίτια του και αντίθετα τα χρησιμοποίησαν ως πηγή έτοιμων λίθων για τις δικές τους κατασκευές σε βαθμό ολικής από τα θεμέλια εξαφάνισης της πολιτείας. Κι εδώ, για άλλη μια φορά, ούτε καν στη λαϊκή μνήμη δεν διασώθηκε η ακριβής τοποθεσία της , που κλείνει έτσι την ιστορία των αόρατων πόλεων της Φθιωτικής γης.

centralgreece.gr

About author

Check Also

Ποινική δίωξη για ασέλγεια σε 55χρονο γιατρό

Ποινική δίωξη στον 55χρονο γιατρό για κατάχρηση σε ασέλγεια, άσκησε ο εισαγγελέας Λασιθίου. Σε βαθμό ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *